Thema-avond “Bijbelse feesten vanuit de bronnen”

Datum/Tijd
Date(s) - 9 oktober 2024

Scheppingskerk te Leiderdorp

Categorieën

In een tijd waarin politiek alle aandacht naar zich toetrekt, is het belangrijk om je als kerk te blijven verdiepen in de joodse traditie, om ook je eigen traditie goed te begrijpen.
Daarom organiseert de werkgroep Kerk&Israël (ringen Katwijk en Leiden) van de Classicale Commissie Zuid-Holland Noord op 9 oktober 2024 een avond, voor alle kerkelijke gemeenten in deze regio.
In het najaar viert men in het Jodendom een aantal belangrijke feesten, de zogenoemde ‘Hoge Feesten’: van Joods Nieuwjaar (dit jaar op 3 oktober) naar Grote Verzoendag (12/10), gevolgd door het Loofhuttenfeest (17/10). De cyclus wordt afgesloten met Vreugde der Wet op 25/10. Sommige feesten hebben een Bijbelse oorsprong, andere niet. De manier waarop ze gevierd worden, verandert in de loop van de eeuwen. En: de christelijke traditie viert deze feesten niet. Dat roept vragen op.
Tijdens deze avond verdiepen we ons in de Hoge Feesten: wat lezen we hierover in de Hebreeuwse bijbel? Hoe werden de feesten gevierd in de eerste eeuw van onze jaartelling, de tijd waarin ook Jezus en de eerste leerlingen leefden?
Komen we die feesten ook tegen in het Nieuwe Testament, en hoe? Wordt er in het Nieuwe Testament – en de vroege kerk – een eigen (?) interpretatie aan de feesten gegeven?

Dr. Johanna Tanja neemt ons mee in deze vragen. Dr. Tanja is medewerker voor Kerk&Israël in de dienstenorganisatie van de PKN, speciaal voor toerusting aan plaatselijke gemeenten.
Datum woensdagavond 9 oktober 2024
Plaats: 19.30 uur in de Scheppingskerk, Leiderdorp, Van Poelgeestlaan 2, 2352 TD
Toegang is vrij; wel wordt een (contante) bijdrage op prijs gesteld.
Van harte welkom!
Werkgroep K&I ring Katwijk en Leiden