Vanuit de Beroepingscommissie

Twee maanden geleden schreven we in Kerkewerk over de voortgang van het beroepingswerk nadat Ds. de Groot voor het beroep bedankt had. Op dat moment waren we in gesprek met een predikant over een eventueel beroep. We beseffen dat we nooit een predikant gaan vinden die voor 100% in de profielschets past, maar we doen toch ons uiterste best iemand te vinden die er voor een groot deel aan voldoet. De gesprekken liepen op zich goed, maar toch hadden we als commissie twijfels. Is dit echt de persoon die in onze gemeente past? We hebben met elkaar onze twijfels besproken en deze uiteindelijk ook aan de predikant voorgelegd. Dit heeft er in geresulteerd dat we van beide kanten tot de conclusie kwamen dat we geen beroep uit moesten brengen. Voor ons als commissie een nieuwe ervaring en best wel een teleurstelling.

Gelukkig hebben we tijdens de periode dat we geen beroep uit konden brengen vanwege de situatie met de financiën wel veel voorwerk kunnen doen, zodat we nog steeds kunnen putten uit de lijst die we gemaakt hadden.

Iemand vroeg mij of we iedereen die vorig jaar is voorgedragen uit de gemeente of vanuit de PKN ook benaderen. In principe wel, maar als iemand in de voorselectie een 6 of lager scoort, zien we er in eerste instantie van af. Het betekent dat de kans heel klein is dat we tot een beroep zouden kunnen komen.

Niet iedere predikant die benaderd wordt voor een gesprek, staat open voor een beroep. Dat maakt dat je soms een aantal telefoontjes verder bent voordat je weer op gesprek kan. Om de gang er toch in te houden, kijken we wie op een bepaald tijdstip de mogelijkheid heeft voor een gesprek. We bestaan uit 8 leden en normaal gesproken gaan er 4 tegelijk op gesprek. Van dat gesprek wordt een verslag gemaakt en naar aanleiding daarvan bespreken we of we voor een volgend gesprek willen gaan. Als dit voor de betreffende predikant ook zo is, maken we een afspraak voor de tweede helft van de commissie.

Op dit moment zijn er goede contacten met een predikant en we hopen van harte dat we binnenkort een voordracht aan de kerkenraad kunnen doen. Als die de voordracht overneemt, komen we graag  bij u terug!

Wat ons als commissie helpt is dat u meebidt. Als gemeente heeft u een jaar geleden duidelijk gekozen voor een 100% predikant, als we daarvoor een solvabiliteitsverklaring zouden krijgen. Met die opdracht en de profielschets zijn we op pad gegaan, vertrouwende dat er een nieuwe herder en leraar aan onze gemeente toegevoegd zou worden. Het was en is een samen zoeken…….achter de grote Herder aan.

Namens de beroepingscommissie

Marijke Bor