Vanuit de Diaconie

Hoewel niet altijd zichtbaar, is er in de diaconie altijd van alles te doen. Deze keer willen we u graag meenemen in de collectes voor kerk in Aktie en u iets vertellen over het diaconale platform in Katwijk/Rijnsburg en Valkenburg.

Kerk in Aktie collecte op 5 mei

Tijdens onze diensten wordt er altijd gecollecteerd voor de diaconie en de kerkvoogdij. Deze diaconiecollecten worden gebruikt voor algemene middelen, zodat we kunnen helpen waar nodig. Soms wordt er voor een bepaald doel gecollecteerd, wat dan van te voren aangegeven wordt.

Vier keer per jaar mogen we als diaconie de uitgangscollecte bestemmen voor een doel van Kerk in Aktie, zeg maar de diaconale tak van de PKN. We collecteren twee keer voor het binnenlands diaconaat en twee keer voor een buitenlands diaconaal doel.

Daarbij is de uitgangscollecte op eerste Kerstdag standaard voor Kinderen in de Knel, een onderdeel van Kerk in Aktie.

Op zondag 5 mei staan we op het collecterooster voor een buitenlands diaconaal doel van kerk in Aktie. Deze keer sluit dit goed aan op de pas gehouden actie van onze jeugd voor Kinderen in de Knel, hulp aan de kinderen in Oekraïne.

De uitgangscollecte is breder dan alleen voor de kinderen in Oekraïne. Via de plaatselijke kerken in Oekraïne wordt hulp geboden, met name in dat deel van Oekraïne waar de oorlog woedt. Medicijnen, kleding, dekens….op deze manier ondersteunen we de zusterkerken in Oekraïne om te kunnen helpen in de vele noden die een oorlog met zich meebrengt. Helpt u mee?

Het diaconale platform in Katwijk/Rijnsburg en Valkenburg.

Vorig jaar is er een initiatief geweest om de diaconieën van de kerken in groot Katwijk met elkaar in verbinding te brengen om zo gezamenlijk als kerken aanwezig te zijn in onze samenleving. Op dit moment zijn er 11 verschillende kerken aangesloten, van Katholiek tot Baptist, Hervormd en Gereformeerd. Ook onze diaconie heeft zich hierbij aangesloten. Afgelopen najaar hebben we de handen ineen geslagen om het met elkaar mogelijk te maken om alle kinderen tussen de 4 en 18 jaar, waarvan de ouders afhankelijk zijn van de voedselbank, een nieuwe winterjas te laten kopen. Ook in de plaatselijke kranten is hiervan melding gemaakt.

Op dit moment wordt gekeken of het mogelijk is dit jaar alle kinderen in die leeftijd een paar nieuwe schoenen voor de winter te geven. We houden u op de hoogte.

Meer initiatieven zijn in ontwikkeling, samen maken we echt het verschil en ook u kunt daarbij uw steentje bijdragen!

Namens de diakenen,

Marijke Bor.