Boomkap naast de kerk

Er zijn mensen die zich afvragen waarom er aan de kant van de Kruisweg de boom in het kerkplantsoen gekapt wordt. Voor de zonnepanelen? Overlast?  Was de boom ziek? Nee, dat is allemaal niet het geval.

In het begin van dit jaar hadden we weer wateroverlast in de zalen beneden. Naar aanleiding daarvan zijn we (weer) gaan zoeken hoe dit elke keer weer komt. En het raadsel lijkt nu opgelost.

Water loopt de kerk in, in plaats van naar de goot

De Kerk is gebouwd op een terp en dan zou je er vanuit kunnen gaan dat het water van de Kerk weg loopt. Maar dat blijkt niet het geval. In het verleden is door de gemeente een muur om de kerktuin gezet. Daarbij is extra grond opgebracht aan de binnenzijde van de muur. Maar daardoor ligt de grond rond de kerk aan de muurkant zo’n 40 centimeter hoger dan de fundering van de kerk zelf. Hierdoor stroomt regenwater niet van de kerk richting de muur en dus naar de goot aan de straat, maar juist omgekeerd, het stroomt naar de kerk toe. Bij hevige regenval loopt onze fundering hierdoor als het ware vol.

We moeten die situatie omkeren door grond weg te graven, en zo het afschot omkeren. De boom die tegen de muur staat moet daarom helaas wijken.

Toekomst

Het gaat ook ons aan het hart. Maar, zodra de werkzaamheden achter de rug zijn, zullen wij weer een mooi exemplaar terug zetten.

We gaan ervan uit dat deze – toch weer behoorlijk tijdrovende klus – het effect heeft dat we voor ogen hebben. Begin 2025 gaan we starten met andere werkzaamheden aan de muren (denk aan het repareren en impregneren van de voegen). Met deze twee acties hopen we dat uiteindelijk vochtproblemen in de zalen in de kelder tot het verleden gaan behoren. Dan kunnen we daarna ook eindelijk de kleuterzaal beneden de hoognodige opfrisbeurt geven.

Hartelijke groet en een mooie zomer toegewenst,

de Kerkrentmeesters