Bericht van de kerkenraad

Beste zusters en broeders,

Verkiezingen

Zoals u misschien weet, hebben wij in de kerkenraad nog een aantal openstaande vacatures in de kerkenraad na de verkiezingen in oktober. We hebben vacatures voor het ambt van ouderling, diaken en jeugdouderling. We gaan proberen de openstaande vacatures in te vullen door gericht gemeenteleden te benaderen met de vraag of zij er open voor staan om als ouderling, diaken of jeugdouderling een bijdrage te leveren aan het werk in onze gemeente. Mocht u zelf interesse hebben of iemand kennen die u geschikt vindt als ambtsdrager, dan vernemen wij dat graag van u. U kunt hiervoor contact opnemen met Sophia den Heijer, onze scriba. U vindt haar contactgegevens achterop het Kerkewerk.

Wat betreft de systematiek van de verkiezing van ambtsdragers willen wij graag een keer hierover met u in gesprek. Wij merken dat er weinig animo is om leden voor te dragen voor de verkiezingen en dat veel verkozen leden besluiten om hun verkiezing niet te aanvaarden. Daarnaast krijgen we ook vragen vanuit de gemeente waarom uitsluitend belijdende leden kunnen deelnemen aan de verkiezingen en bijvoorbeeld geen doopleden, ook als zij betrokken en actief lid zijn van onze gemeente. De kerkorde biedt hierin verschillende mogelijkheden en die zouden wij graag op een gemeente-avond met u willen bespreken. Wij komen hierop terug als wij een datum hebben gepland. Wij willen dit doen in de eerste helft van volgend jaar.

Kerk en Israël

Verder willen wij ook graag een informatie- en gespreksavond organiseren over kerk en Israël, mede vanwege de huidige situatie in Israël en de Palestijnse gebieden. We willen daarbij zoeken naar een vorm waarin we twee elementen met elkaar verbinden. Allereerst een bijbels-theologisch perspectief op de geschiedenis van Israël, als volk en staat. En ten tweede een pastorale benadering waarbij we aandacht besteden aan de spanningen, angsten en zorgen die er leven naar aanleiding van de huidige situatie. We proberen deze avond op donderdag 29 februari te organiseren.

Heilig Avondmaal

Daarnaast willen we ook een gespreksavond organiseren over de wijze waarop wij het Heilig Avondmaal vieren. Het huidige beleid is dat belijdende leden en gasten die in hun eigen kerk het Heilig Avondmaal kunnen vieren, kunnen deelnemen aan het Heilig Avondmaal. Vanuit onze gemeente hebben wij vragen hierover gekregen. Vragen over hoe dit beleid zich verhoudt tot een bijbels perspectief. Ook voor deze gespreksavond willen we twee elementen met elkaar verbinden. Een bijbels-theologisch perspectief op de viering van het Heilig Avondmaal, en een pastorale benadering waarbij we aandacht besteden aan het verlangen dat leeft om deel te kunnen nemen aan het Heilig Avondmaal en de teleurstelling als dit niet mogelijk is. Deze gespreksavond willen wij organiseren in de eerste helft van 2024.

Kortom, we willen drie gemeente-avonden organiseren in de eerste helft van 2024. Om deze avonden zoveel mogelijk te spreiden over de eerste helft van 2024, streven we ernaar deze avonden te organiseren in februari, april en juni.

Gezinsdiensten

Het is lastig om gezinnen te bereiken via onze erediensten. Wij hebben daarom het voorstel omarmd om een keer per maand een gezinsdienst te organiseren. Bij de gezinsdiensten willen wij gezinnen meer betrekken bij de invulling van de eredienst. We hebben een werkgroep gevormd met vertegenwoordiging van gezinnen, onze jeugdwerker Kees Guyt en een vertegenwoordiger van de kinderdiensten. De werkgroep gaat uit van een lerende aanpak en zal een keer per maand samen met de predikant van de betreffende eredienst de invulling ervan voorbereiden, vergelijkbaar met de wijze waarop de jeugddienstcommissie de jeugddiensten voorbereid. We gaan na een jaar samen met de werkgroep deze gezinsdiensten evalueren met als hoofdvraag in hoeverre we met deze diensten de gezinnen in onze gemeente beter bereiken.

Veilige kerk

Een veilige gemeente is een van de speerpunten van het beleidsplan van onze gemeente. Het is een breed onderwerp, waarbij vanuit het pastoraat er een taak is om een veilige kerk te ondersteunen vanuit pastoraal perspectief. We denken hierbij onder andere aan het aanstellen van twee vertrouwenspersonen. We willen dit samen met de andere twee Valkenburgse kerken oppakken. We houden u hiervan op de hoogte.

Omgaan met verlies

In onze gemeente kennen we de gespreksgroep “Omgaan met verlies”. U kunt elders in dit Kerkewerk hierover meer lezen. Beide andere kerken zijn enthousiast om hierin samen op te trekken. Dit initiatief is ook een mooi voorbeeld van onderlinge betrokkenheid, een ander speerpunt van ons beleidsplan.

Beroepingswerk

De beroepingscommissie is weer aan het werk gegaan. Zij zal op gezette tijden via het Kerkewerk ons op de hoogte houden van de voortgang van het beroepingswerk. Wij wensen haar wijsheid en Gods zegen.

Een hartelijke groet namens de kerkenraad,

Constantijn Heemskerk.