40 dagen tijd

Deze week zal de 40 dagentijd beginnen. Voor sommige misschien weinig of nietszeggend. Maar als Christen weten we dat dit een bezinningstijd is. Een pas op de plaats. Elke dag even stilstaan bij wat er met Jezus gebeurd is op weg naar Pasen. Dat Jezus voor ons is gekruisigd, gestorven en begraven. Maar ook weer opgestaan uit de dood en een nieuw leven geeft voor een ieder die in Hem gelooft.
Maar hebben we daar 40 dagen voorbereiding voor nodig? Kan dat niet in een week? Denk eens aan iets heel belangrijks, of iets moois dat in het verschiet ligt. Hoe lang zijn we daar vooraf wel niet mee bezig. Soms weken van denken, voorbereiden, plannen. Zoiets heeft vaak tijd nodig. Tijd van overdenken. Maar moet dit dan precies 40 dagen vooraf zijn? Is dat een speciaal getal? Had 30 of 35 ook gekund?
Het getal 40 in de bijbel
In de bijbel is het getal 40 iets speciaals. Alhoewel de 40 dagentijd niet rechtstreeks in de bijbel is terug te vinden, staat deze tijd wel vol van symboliek die je wel kunt ver- talen naar ons leven. Er zijn best veel gebeurtenissen in de bijbel die wijzen naar het getal 40. Zoals:
· Noach 40 dagen moest wachten voordat hij de ark uit mocht.
· Mozes die 40 dagen en nachten verbleef op de berg Sinaï voordat hij de Tien Geboden kreeg.
· Elia die 40 dagen in de woestijn zwierf en God daarna ontmoette
· Het volk Israël 40 dagen door de woestijn reisde
· De reus Goliath die de Israëlieten 40 dagen uitdaagde.
· Jona die de inwoners van Ninevé aanzegde dat God de stad na 40 dagen zou verwoesten.
· Jezus die zich 40 dagen terugtrok in de woestijn waar hij worstelde met zijn roeping.
Wat zegt dit voor ons leven?
En zo zijn er nog meer voorbeelden te vinden in de bijbel. De overeenkomst tussen al deze verschillende personen is dat ze in die periode van 40 dagen God intens zochten. Dus is 40 dagen toch niet zomaar een getal. Mogen deze voorbeelden ons dan ook een roeping zijn om ook God te zoeken. Vandaar ook dat de 40-dagentijd voor ons een tijd van inkeer en bezinning is. Over hoe je dit vormgeeft zijn verschillende voorbeelden te vinden. Op de website van de PKN (www.protestantsekerk.nl) en van Petrus (www.petrus.protestantsekerk.nl) kunt u allerlei materiaal vinden en bestellen voor de 40-dagentijd. Ook op Compass kun je lid worden van de groep “Veertigdagentijd 2024”.

Vasten als vorm van bezinning
Ook vasten zou hier een goed voorbeeld van kunnen zijn. Iets waar in onze gemeente niet veel aandacht voor is.
Met vasten hoef je je niet geheel van eten of drinken te onthouden. Het kan ook door het onthouden van een dagelijkse gewoonte zoals bijvoorbeeld roken, alcohol drinken, tv kijken of sociale media.
Stille week
Wat is het fijn dat in de laatste week van die 40 dagen een Goede Week of Stille Week wordt gehouden. Samen- komen voor meditatie, muziek en gebeden. Om zo samen het lijden van Jezus te herdenken. Uitlopend op het ultieme feest van vrijheid: Pasen. De overwinning van het Leven op de dood. Redenen genoeg om ons 40 dagen te bezinnen en telkens weer de kern van het Paasfeest te begrijpen en te ervaren.
Sophia den Heijer

Je kunt je inschrijven voor de gratis online veertigdagen- kalender van Petrus magazine op het volgende internet- adres: https://petrus.protestantsekerk.nl/veertigdagentijd/