Vanuit de Diaconie

Wat is het toch heerlijk om in deze donkere tijd een beetje licht te mogen verspreiden! Nee, we kunnen al het leed in de wereld niet veranderen. Als je naar het nieuws kijkt zakt de moed je soms in de schoenen…..zoveel lijden….zoveel oorlog, onrecht, ziekten, machtsmisbruik. Het kan je deprimeren.

En toch…..we hoeven niet te wanhopen want in de geboorte van het Kerstkind wordt de belofte van de komst van de Messias vervult. En tegelijkertijd wordt door Zijn leven, sterven en opstanding en nieuwe Toekomst beloofd. Een Toekomst vol van hoop, een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. En tekenen van wat komen gaat mogen we met elkaar als gelovigen in deze wereld brengen.

Voor de diaconie betekent dit dat we met elkaar kijken waar we een teken van de Hoop die in ons is kunnen laten zien! Dat is mooi werk! En het is bemoedigend om te zien dat velen van u daar zo van harte een bijdrage aan leveren.

Kijkend naar het afgelopen jaar kunnen we alleen maar dankbaar terug kijken om zoveel mooie activiteiten. Ik noem er enkele:

De vakantie in het Roosevelthuis, waar ook ieder jaar enkele gemeenteleden naar toe gaan. En vele vrijwilligers een week vakantie geven aan dit mooie stukje werk.

De gastenmiddagen verzorgd door de HVD en diaconie

De adventsmiddag, wat was de afgelopen adventsmiddag weer mooi!

Het verzorgen van het Heilig Avondmaal

Het bezoeken van de ouderen in onze gemeente

Het maken van de kerstattenties voor de ouderen en alleenstaanden in onze gemeente

Het mede verzorgen van de weeksluiting in de Rijnweide

Het participeren in IWAK, de organisatie van Katwijkse kerken die iets wil betekenen voor de vluchtelingen, met name op het AZC.

De paaseitjes actie voor de Voedselbank

Dorcas

DE punten sparen voor de voedselbank.

Dit jaar is daar nog een activiteit bijgekomen. Samen met meerdere kerken uit Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg is het diaconaal beraad SamenKatwijk opgericht. Doel is om met gezamenlijke acties iets bij te dragen aan de Katwijkse samenleving. Juist vandaag is er een grote actie afgerond. Door de inzet van de verschillende diaconieën en in samenwerking met Katwijkse ondernemers konden alle kinderen, waarvan de ouders afhankelijk zijn van de voedselbank, tussen 4 en 18 jaar een winterjas uitzoeken bij een van de deelnemende winkeliers. Bijna 150 jassen zijn zo gekocht! Stelt u zich eens voor….je kind in een nieuwe, warme jas! Geen zorgen daar meer over. U leest er vast nog over in de plaatselijke bladen.

Al deze activiteiten en het ontwikkelen van nieuwe activiteiten kan alleen doordat u als gemeentelid een bijdrage levert in de vorm van een donatie of mee te werken in een project. En dat heeft u in het afgelopen op een hartverwarmende manier gedaan. Dat heeft ons als diaconie echt bemoedigd!

We gaan de geboorte van de Here Jezus vieren en dat is een feest waard! Voor Hem mogen we ook actief blijven om, op welke manier dan ook, een teken te geven van de Toekomst die zeker is in Christus. Doet u komend jaar ook weer mee? Dat zou op de volgende manieren kunnen:

We zoeken nog 1 diaken, die met ons de opdracht van de diaconie gestalte wil geven.

Nieuwe ideeën over wat we nog meer zouden kunnen doen als diaconie zijn van harte welkom.

We zoeken jongeren die projecten met ons zouden willen doen.

Soms hebben we gewoon wat extra handen nodig

Uw financiële bijdrage maakt het uitvoeren van onze taken mogelijk.

Boven dit alles, vragen we u met ons te bidden. Dat we met onze diaconale taken wegbereiders mogen zijn voor de brengers van het Woord.

Namens de diaconie wens ik jullie een gezegend Kerstfeest toe en Gods nabijheid in het nieuwe jaar!

Marijke Bor