Van de Diaconie

Marijke Bor
Namens alle diakenen

De maand december was voor de diaconie een maand vol activiteiten, waar we dankbaar op terug zien.

DE-punten

In de hal van de kerk stond de hele maand een grote doos van Douwe Egberts, waar u uw punten in kon doen voor de voedselbank. Inmiddels is de actie afgelopen. Bij het schrijven van dit bericht is nog niet bekend wat de opbrengst is geworden, maar ieder pak koffie die het opgeleverd, is een gelukkige ontvanger!

Adventsmiddag en kerstattenties

Samen met de HVD  is er een Adventsmiddag georganiseerd in de grote zaal van de kerk, waar we op een ontspannen manier ons mochten voorbereiden op het Kerstfeest. Onder leiding van onze kerkelijk werker Aline Oudwater en begeleid door de Zandtovenaar kwamen we bij de kern van de Kerstboodschap. En wat was het heerlijk om met elkaar te zingen! Aan de inwendige mens was ook gedacht, na afloop gingen de gasten tevreden naar huis.

In de week voor Kerst hebben we, samen met de HVD, de kerstattenties klaargemaakt en rondgebracht. Alle gemeenteleden vanaf 75 jaar en alle weduwen en weduwnaars komen voor deze attentie in aanmerking. Behoort u tot de doelgroep, maar heeft u geen attentie gehad? Neem dan even contact met ons op.

Heilig Avondmaal op 2 en 4 februari

Op zondag  4 februari vieren we met elkaar het Heilig Avondmaal. Een bijzonder gebeuren altijd weer.

De Avondmaal collecte wordt deze keer  bestemd voor het diaconaal streekcontact.

(voorheen Roosevelthuis) We zijn dankbaar dat vanuit deze samenwerking ieder jaar weer een aantal gemeenteleden een week mee kunnen naar Nieuw Hydepark, voorheen Roosevelthuis. Ook dit jaar in maart wordt deze week weer gehouden. De kostprijs is voor de huur en verblijf in Nieuw Hydepark. Daarbuiten worden er een aantal activiteiten georganiseerd om het voor de deelnemers een onvergetelijke week te maken. Veel vrijwilligers geven hiervoor tijd en energie, maar de activiteiten kosten ook geld. Met onze bijdrage wordt daar een deel van bekostigd. Helpt u mee?

Vrijdag 2 februari zal er ’s middags om 16.00 uur in de grote zaal van de kerk een korte Avondmaalsviering gehouden worden voor diegene die op zondag niet meer een hele dienst in de kerk kunnen zitten. Onze oud predikant ds B. Brunt zal in deze viering voorgaan. Annette v.d. Meij zal ons op het orgel begeleiden.

Diaconale zondag op 3 maart

Op zondag 3 maart houden we onze jaarlijkse diaconale zondag. De voorbereidingen zijn in volle gang. We hebben het Pastoraal Diaconaal centrum De Herberg uit  Oosterbeek uitgenodigd om iets van hun werk te komen vertellen. Laat u verrassen!

Voorganger deze morgen is ds. R. Eisinga, een nieuw gezicht voor ons. Het thema voor deze dienst is: Mag ik dan bij jou schuilen?

Jongeren.

Als diaconie proberen we ook jongeren uit onze gemeente te betrekken bij een stukje diaconaat……op dit moment is nog niet helder of dit ook gaat lukken, maar er wordt hard aan gewerkt.

Een aantal diakenen zal iets lekkers bakken, zodat we na de dienst met elkaar nog wat kunnen napraten en ook wat meer kennis kunnen maken met het mooie werk van de Herberg.

Het laat zich raden dat we de opbrengst van de diaconie collecte die morgen zullen bestemmen voor het werk van de Herberg.

Gastenmiddag op 20 maart

Het duurt nog even, maar zet het maar alvast in uw agenda. Op woensdag  20 maart zal de volgende gastenmiddag zijn. In een volgend Kerkewerk volgt na
dere informatie. Het beloofd ook dan een mooie middag te worden die u vast niet wilt missen!

De paaseitjes

Het is u vast niet ontgaan….ze liggen alweer in de winkel, de paaseitjes!

Al meerdere jaren verzorgen wij voor alle deelnemers van de Voedselbank een zak chocolade paaseieren. Het wordt altijd in dankbaarheid aangenomen en is een welkome luxe in een moeilijke situatie. De actie start pas in maart en u wordt natuurlijk op de hoogte gehouden.

Het aantal gezinnen/alleenstaanden, die gebruik moeten maken van de voedselbank stijgt nog steeds. We willen graag iedereen geven. Daarom nu vast een beroep op u om nu alvast eens een zakje mee te nemen en te bewaren voor de actie. U maakt er zoveel mensen gelukkig mee!

Samen Katwijk

Tot slot nog een berichtje over Samen Katwijk. Dit is een samenwerkingsverband van de verschillende diaconieën  uit Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg. Heel veel kerken doen er mee, PKN, katholiek, baptist….samen willen we bezig zijn met de vraag hoe we als kerken aanwezig kunnen zijn in de samenleving, waar de overheid zich steeds verder terug trekt uit het sociale domein. Een mooi voorbeeld hiervan is de actie om ervoor te zorgen dat alle kinderen, waarvan de ouders afhankelijk zijn van de voedselbank, te voorzien van een nieuwe jas. U heeft er ook in de plaatselijke bladen over kunnen lezen. Als diaconie van onze gemeente hadden wij dit nooit kunnen bekostigen, maar samen hebben we als kerken iets van Gods liefde en zorg voor ieder mensenkind kunnen laten zien.

We hopen nog meer mooie activiteiten te ontwikkelen en houden u daarvan natuurlijk graag op de hoogte.