‘Sprong in het diepe’

Een paar weken geleden vroeg Sophia aan mij of ik misschien iets wilde schrijven voor het Kerkewerk. Deze vraag kon ik niet direct beantwoorden, waarop Sophia zei dat ik er nog over na kon denken. Dat heb ik gedaan en ik heb er ook voor gebeden. Het lijkt me niet eenvoudig en best een verantwoordelijkheid om de juiste dingen te schrijven, maar ik ga er aan beginnen. Tijdens een gesprek met Hans van der Does vroeg ik wat er van me verwacht wordt en waar het over moet gaan. Zijn antwoord was: “Schrijf maar over iets wat je bezig houdt”. Toen was het niet moeilijk meer, want het afgelopen jaar heb ik meegedaan aan de LIFEschool georganiseerd door ds. Jan-Willem
Korpelshoek en Hans Maat. Het was een bijzonder jaar waar ik veel nieuwe dingen geleerd heb over de bijbel, het volgen van de Here Jezus en de werking van de Heilige Geest, alles tot eer van God. Dit wordt dus het onderwerp.

Het lijkt me zinvol om bij het begin te beginnen. Als ik me het goed herinner las ik de uitnodiging voor de voorlichtingsavond van de LIFEschool in de Rijnsburger. Het artikel beschreef de LIFEschool als volgt:  De LIFEschool is een éénjarige parttime school die van christenen échte discipelen maakt. Mensen die leven vanuit een sterke identiteit, een persoonlijke relatie met God en in de kracht van de Heilige Geest. Tjonge, dacht ik, dat is toch wat iedereen graag wil, een échte discipel worden! Daar wilde ik meer van weten, dus ben ik met een aantal gemeenteleden naar de voorlichtingsavond gegaan. De avond werd o.a. geleid door een echtpaar die bijbels onderwijs combineerde met een mooie getuigenis over hun bekering. Ze vertelden heel enthousiast hoe ze hierin de werking van de Heilige Geest hebben ervaren en hoe de Heilige Geest nu nog steeds in hun leven werkt.

In tegenstelling tot de anderen was ik hierdoor nog nieuwsgieriger geworden. Dus moest ik zelf de keuze maken of ik mee zou gaan doen of niet. Bij zo’n beslissing spelen verschillende factoren een rol. Een hindernis was bijvoorbeeld dat bijna alle lesavonden tegelijk waren met de bereikbaarheidsdiensten van mijn werk. Maar na overleg met de planner bleek dat het geen enkel probleem was om de diensten te verzetten. Een ander ‘probleem’ was dat de school wel veel tijd zou gaan kosten, namelijk 21 avonden van 19:30-22:00 uur en 3 zaterdagen. Heb ik die tijd over? Maar natuurlijk, wanneer je graag iets wil leren dan kost dat nu eenmaal tijd. In dat geval is dit ‘probleem’ geen probleem meer. Verder heb ik diverse preken over de Heilige Geest geluisterd o.a. over 1Tess 5:19 waarin we de opdracht krijgen om de Geest niet uit te blussen. Dus moet de Heilige Geest genoeg ruimte krijgen om in mij te kunnen werken. Die ruimte zou ik Hem kunnen geven door mee te doen. Maar om hier alleen aan te beginnen vond ik toch lastig. Maar ook hierin werd voorzien. Want toen ik een keer naar mijn werk fietste kreeg ik spontaan het lied “Sprong in het diepe” van Mattijn Buwalda in mijn hoofd waarbij hij o.a. zingt:

Dit is een sprong in het diepe met mijn ogen open.

Een stap die me uitdaagt om weer te geloven.

’t Is spannend, het is eng, maar sinds wanneer is dat een reden om iets niet te doen.

Dit was het laatste zetje om het besluit te nemen mee te doen aan de LIFEschool. Het is zeker spannend en eng om hieraan te beginnen, maar absoluut geen reden om het niet te doen.

Inmiddels heb ik het schooljaar afgerond en ik heb geen seconde spijt gehad. Sterker nog, ik ben van plan om volgend jaar weer mee te doen. Het is zo leerzaam en verrijkend om met elkaar, over de kerkmuren heen, les te krijgen over het volgen van de Here Jezus. U/je bent nooit te oud of te jong om dit te leren, want de oudste deelneemster was 83 jaar en de jongste 18 jaar. Wilt u, of wil jij, ook groeien in uw of jouw geloof en meer leren over discipelschap dan nodig ik u/je van harte uit om samen met mij de ‘Sprong in het diepe’ te nemen.

Adriana Corsèl-van Tilburg