Kunstwerk glas-in-lood

Een aantal van u heeft terecht vragen gesteld over de aanwezigheid, herkomst en eindbestemming van het kustwerk met de gebrandschilderde afbeelding van ‘onze’ kerktoren in het kerkgebouw. Ondertussen heeft het kunstwerk immers al op verschillende locaties in het kerkgebouw gestaan.

Het is – om met het eerste te beginnen – een geschenk van Glas-in-Lood atelier Antoon uit Stolwijk, die mede verantwoordelijk is voor de restauratie van de glas-in-lood ramen van het kerkgebouw. Wij kunnen hier alleen maar dankbaar voor zijn!

Nu de vraag omtrent de definitieve locatie. Er zijn diverse opties voorbij gekomen zoals aan de muur in de kerk of in het liturgisch centrum. Het voornemen is nu om deze op te hangen ter plaatse van het achterraam in de grote kerkzaal zodat deze goed tot zijn recht komt in het zonlicht. Niets staat nog vast.

Mocht u nog ideeën hebben voor een betere locatie dan kunt u nog contact opnemen met het CvK, rentmeesterhgv@gmail.com.

Met vriendelijke groet,

Het College van kerkrentmeesters

Links zien we het kunstwerk op een tafelblad afgebeeld. Dan schijnt er dus geen licht doorheen en komt ook het perspectief niet goed uit de verf.

Onder zien we een proefopname van een situatie waar het glas-in-lood tegen het zonlicht bekeken kan worden, zoals het hoort. Dan kan het licht door het gekleurde glas schijnen, zoals ook elders in de kerk.

Met deze zwartwit-opname komt het nog niet optimaal tot uitdrukking