Kerkenvisie gemeente Katwijk

Hoe houden wij ons kerkgebouw in stand op de langere termijn?

Afgelopen 1,5 jaar heb ik met Marnix Boers de bijeenkomsten Kerkvisie bezocht die werden georganiseerd door de gemeente Katwijk. Dit naar aanleiding van de trend van leeg lopende kerken. Daar is een visie uitgekomen die al sinds augustus beschikbaar is op de website van de gemeente Katwijk en die ook bij ons in de Consistorie ligt…..

In het kort: hoe houden/kunnen wij onze Kerk ( gebouw )  behouden voor de komende generatie. We hebben nu een mooie opbrengst van de Actie Kerkbalans dit jaar. We doen (nog wel ) veel zelf. Maar…… hoe gaan wij dit doen nu er al minder mensen zijn die bijdragen. Ik heb even gekeken naar het jaar 2023. Hoeveel dopelingen hebben we gehad?  Hoeveel hebben er belijdenis gedaan? Dit jaar zijn er ons al paar ontvallen, dat wordt de komende jaren alleen maar meer. Wie worden de opvolgers daarvan, die de lasten kunnen dragen van ons Kerkgebouw. Vorige week dinsdag was er nog een bijeenkomst bij de gemeente. In gesprekken hoor je hoe ze worstelen bij de Nieuwe Kerk in Katwijk en de Grote Kerk in Rijnsburg.

Dat zijn Kerken die geen kant op kunnen. Dat ziet de gemeente Katwijk ook, die ook al de meeste torens beheert. Die willen alle monumenten behouden, maar waar halen ze de middelen vandaan. Alternatief is bijvoorbeeld woningen/bed en breakfast  in de Kerk zoals in Rijnsburg.

Maar zitten we op het Castellumplein te wachten op dit scenario. Een prachtige plek, waar in de toekomst nog meer gaat gebeuren i.v.m. de Limes route. En moeten wij dan nu niet al nadenken over de toekomst van ons kerkgebouw. We willen op zondag blijven kerken en het Woord horen. Maar is het nog op te brengen over 10 jaar. Sommigen zeggen, het is altijd al goed gekomen.

Ik meen dat als we onze plek willen behouden, we niet alleen op zondag onze deuren open moeten stellen, maar ook op andere dagen. Daarbij zullen we moeten gaan denken aan multifunctioneel gebruik, iets wat veel kerken en verenigingen al lang doen. We hebben ruimte in overvloed, waarvan enkele alleen in de avond gebruikt worden. Onze buren (toren) willen graag uitbreiden en kunnen dus ruimte gebruiken. Daar komt wel eens een groep op bezoek , maar ze hebben geen ruimte om te presenteren.

Vroeger waren kerk en toren altijd met elkaar verbonden, dus waarom nu ook dan niet.

In de gemeentelijke Kerkvisie staat ook dat Kerken en culturele- maatschappelijke instellingen elkaar kunnen versterken, zonder de religieuze functie te kort te doen.

Ik weet dat er gemeenteleden die tegen zijn, maar op  langere termijn is dit niet houdbaar. We lopen hierdoor inkomsten mis. Daarom is het nu tijd om te kijken hoe het mogelijk is tot constructieve gesprekken te komen met onze buren. Hoe kunnen we elkaar versterken. We hebben al dingen samen gedaan met scholen en monumentendag  dat ook financieel wat op leverde, zo ook dit jaar weer. Ook hebben ze een crowdfunding gedaan voor de herdenkingsramen en zullen de opbrengst aan de kerk doneren.

Daarom ben ik benieuwd hoe andere gemeenteleden hierin staan. Houden we bij het oude en wachten af, of gaan we er voor om deze prachtige kerk en plek te behouden.

Zie graag jullie eventuele reacties tegemoet op hans@duijnschilder.nl

Heb bovenstaande op persoonlijke titel geschreven naar aanleiding van het rapport

Hans van Duijn