Groeien als Gemeente: Betrokkenheid

Aline Oudwater-Vis heeft als kerkelijk werker het beleidsplan vertaald in concrete speerpunten. Op deze manier worden mooie woorden omgezet in concrete ideeën en daden.

Hoe willen we groeien als gemeente in verbondenheid met Christus?

We spreken de komende tijd telkens een speerpunt.

Samen bouwen aan de gemeente
1 e speerpunt: Betrokkenheid

• Betrokkenheid kun je niet organiseren, wel stimuleren!
  • Communicatie is hierbij het sleutelwoord. Goed communiceren met elkaar en naar de gemeente. Zoals we dat bijv. doen via Kerkewerk, de website, Compass en gewoon van mond tot mond. Maar dat is niet genoeg!
  • Kerkewerk is in een nieuw jasje is gestoken. Dat verbindt. Alle kerkactiviteiten worden daar belicht met als doel dat mensen hierdoor worden gestimuleerd. Door pastoraal nieuws, interviews en persoonlijke geloofsverhalen wordt verbinding met elkaar gestimuleerd.
  • De informatie die we met elkaar delen, kan een goede aanleiding zijn om iemand persoonlijk even aan te spreken of te bemoedigen met een kaartje.
  • Mensen even spontaan spreken, in de wandelgangen van de kerk, even delen, in elkaars hart kijken en voor elkaar bidden.
  • Ook betrokkenheid tonen bij wat andere gemeenteleden doen. We hebben elkaar nodig!

Maar de praktijk is vaak ook weerbarstig; mensen kunnen de kerk in en uit gaan zonder iemand gesproken te hebben of er zijn ziekten of zorgen zonder dat iemand hen daarover aanspreekt.

Of mensen voelen zich niet gezien en haken af. Hebben we hen in het oog? En hoe geven we hen aandacht?

We hebben een missie, een Bijbelse opdracht!

Petrus roept ons op;

Wees allen eensgezind, leef met elkaar mee, heb elkaar lief als broeders en zusters,

wees barmhartig en bereid de minste te zijn.