Dankdag voor Gewas en Arbeid

Woensdag 1 november is het Dankdag. Officieel heet deze dag de Dankdag voor gewas en arbeid.

Hoe kunnen wij danken voor eten, waarin we Gods liefde niet proeven, ruiken, zien, horen en aanraken? Voor eten, waar we geen interesse in hebben en niks over weten? Hoe kunnen we God danken voor eten dat ons, en de grond, dieren en planten, ziek maakt en pijn doet? Hoe kunnen we God danken, als we eten alsof we niet verbonden zijn met alles wat leeft? Als we die verbondenheid zelfs afwijzen, terwijl God zelf ons voorgaat door met Zijn Geest in alles wat leeft met ons verbonden te zijn? Hoe kunnen we God danken als we neerkijken op de mensen die werken op het land en hen onrecht aandoen? Hoe kunnen we God danken zonder nederig te zijn, verantwoordelijkheid te nemen en uitbundig te vieren hoe we God ontmoeten in alles wat op tafel staat? Met het uitspreken van deze belijdenis, proberen wij te beseffen waar we eigenlijk voor danken.

• Wij belijden dat we in ons eten, Uw liefde mogen proeven, ruiken, zien, horen en aanraken.
  • Wij belijden dat we niet kunnen leven en niet tot bloei kunnen komen, zonder dit eten.
  • We belijden dat we in onze gezondheid en welzijn, afhankelijk zijn van de gezondheid en het welzijn van de dieren en planten die wij eten.
  • We belijden dat we onze medeschepselen, mensen, dieren en planten, niet altijd dienen zoals God het heeft bedoeld.
  • We belijden dat we verbonden zijn met de grond, de planten, de dieren en met elkaar.
  • We belijden dat dit alles ons uitnodigt om nederig te zijn,
  • verantwoordelijkheid te nemen en om het leven uitbundig te vieren.
    (Vrij vertaald uit Food and Faith, Norman Wirzba)

Rond 1 november 2023 zult u thuis een envelop ontvangen met daarin een bijdrageverzoek (collecte).

Uw gaven zijn van groot belang om samen de kerk te laten leven!

Wij bevelen deze collecte dan ook van harte bij u aan!

Namens de kerkenraad nog hartelijk dank.