Berichten uit de kerkenraad

De kerkenraad kijkt uit naar de komst van ds. Robert Eisinga als onze nieuwe dominee. Op 13 oktober zal hij bevestigd worden in de dienst waarin ds. Gert Binnendijk zal voorgaan. Tijdens de zondag voorafgaande aan de bevestiging willen we als gemeente afscheid nemen van ds. Gert Binnendijk en ook van Aline Oudwater (6 oktober). Voor hen zit hun werk in onze gemeente erop. Voor Gert betreft dat zijn werk voor structurele hulpdiensten als crisispastor en als consulent. Voor Aline haar werk als kerkelijk werker. Beide zijn intensief bezig geweest op verschillende vlakken in de gemeente en ook gezamenlijk in de kerkenraad. De kerkenraad kijkt terug op een fijne periode met elkaar.

Aline vervulde de laatste maanden ook de tijdelijke rol van voorzitter van de kerkenraad. Zij deed dit met veel inzet en passie. Gelukkig is er voor komend seizoen binnen de kerkenraad Floor van Duijn bereid gevonden om deze rol over te nemen. Floor van Duijn zal voor de komende twee jaar voorzitter zijn van zowel de “kleine” als de “grote” kerkenraad. De kerkenraad is blij dat hiermee de vacature van voorzitter is ingevuld.

Misschien kent u de termen “kleine” en “grote” kerkenraad niet. Vanaf september van dit jaar willen we hiermee gaan werken. Het moderamen verdwijnt hiermee als orgaan en hiervoor in de plaats wordt een “kleine” kerkenraad gevormd die zich bezig houdt met het dagelijkse bestuur. De “grote” kerkenraad zal zich meer gaan richten op beleidszaken en begrotingen. Op die manier hoopt de kerkenraad de besluitvorming efficiënter te kunnen regelen.

Om deze nieuwe vergaderstructuur te kunnen ondersteunen zal er vanaf januari 2025 een vergader- en archiveringssysteem in gebruik worden genomen door de leden van de kerkenraad en de verschillende colleges. Dit zal ons helpen om zaken meer gecentreerd te bewaren en de besluitvorming te vergemakkelijken.

Sophia den Heijer, scriba.