Bericht van de kerkenraad

Beste gemeenteleden,

De zomervakantie is voor de meesten van ons achter de rug. Het werk is weer begonnen, de scholen gaan weer starten. En ook in onze gemeente starten de activiteiten weer op. Dat willen we met elkaar vieren op startzondag 24 september. Het is nu ook een mooi moment om terug te blikken en vooruit te kijken.

We zijn nog steeds heel blij dat we in juli het bericht kregen dat we een fulltime predikant mogen gaan beroepen. Het is ook een mooi resultaat voor onze gemeenteleden die een paar jaar geleden aangaven dat ze bereid waren om hun financiële bijdrage te verhogen met als doel om een fulltime predikant te beroepen. En dit resultaat is ook mogelijk gemaakt door veel vrijwilligerswerk. We denken bijvoorbeeld aan onze gemeenteleden die wekelijks in ons kerkgebouw actief zijn als koster en het gebouw schoonhouden. Hierdoor kunnen we jaarlijks een flinke kostenbesparing realiseren. We denken ook aan de leden van het College van Kerkrentmeesters die met hulp van andere gemeenteleden erin zijn geslaagd om het onderhoud van ons kerkgebouw goedkoper uit te voeren dan eerst was geraamd door een aantal dingen zelf te doen en het initiatief te nemen om het onderhoud op een slimme manier uit te voeren. En ook met dank aan degenen die hebben geholpen om een goed onderbouwde financiële meerjarenraming op te stellen. Kortom, een mooi resultaat dat door velen van ons mogelijk is gemaakt.

Over vrijwilligerswerk gesproken: we willen dit jaar onze vrijwilligers trakteren op een gezellige barbecue. We organiseren die op vrijdagavond 22 september. Bent u en jij actief in onze gemeente: jullie zijn hierbij van harte uitgenodigd! En denk alsjeblieft niet: ‘wat ik doe, is niet noemenswaardig, ik ben geen echte vrijwilliger’. Het gaat niet om het aantal uren of de aard van onze werkzaamheden. Het gaat in essentie om uw en jouw betrokkenheid. En die betrokkenheid laat zich -gelukkig- op allerlei manieren zien.  Bijvoorbeeld het geven van een liftje aan een gemeentelid om naar de kerk te kunnen gaan, het organiseren van een gemeentegroeigroep-bijeenkomst, het rondbrengen van kaartjes bij gemeenteleden ter bemoediging, et cetera. In essentie zijn we allemaal vrijwilliger! Dus geef je tijdig op bij de organisatoren. Zie de uitnodiging verderop in het kerkewerk.

Daarnaast zijn we ook blij dat Sophia den Heijer de rol van scriba wil overnemen van Anja, die zich volledig wil concentreren op het pastoraat. Als voor zondag 3 september geen bezwaren worden ingebracht tegen de gevolgde procedure en/of Sophia als kandidaat, dan zal ze 17 september als scriba worden bevestigd in het ambt.

Verder zijn we dankbaar dat we erin zijn geslaagd om met Gert Binnendijk en Aline Oudwater-Vis opvolgers te vinden voor Rick van Elk, die onze gemeente gaat verlaten. We waren graag verdergegaan met Rick, maar we zijn blij dat we met Gert en Aline goede vervangers hebben gevonden. Gert gaat wekelijks een dag aan de slag in onze gemeente en zal zich ontfermen over het crisispastoraat en onze beroepingscommissie en de kerkenraad ondersteunen. Aline gaat 2 dagen in de week onze ouderlingen helpen bij de invulling van het pastoraat en ons helpen bij gemeente-opbouw, bijvoorbeeld bij de uitvoering van ons beleidsplan. We hopen hen in de ochtenddienst op 17 september aan u voor te stellen. En wellicht dat wij dan ook onze jongerenwerker aan u kunnen voorstellen. We hebben hiervoor de afgelopen periode een vacature opengesteld en zijn nu bezig met de selectieprocedure. Wij zouden het fijn vinden als we u op 17 september kunnen verwelkomen, zodat u kunt kennismaken met Gert en Aline en zij met u.

En wat betreft het afscheid van Rick: het valt ons zwaar en dit geldt ook voor hem. We mochten twee jaar gezamenlijk optrekken. In deze periode heeft hij onze gemeente goed leren kennen. Hij was op allerlei gebieden actief en heeft leden van onze gemeente ontmoet in blijde omstandigheden, maar mensen ook bijgestaan in moeilijke en verdrietige momenten. We willen als gemeente afscheid van hem nemen na de ochtenddienst van 27 augustus 2023. Tijdens deze dienst, een themadienst kerk- en school, zal hij ons ook voorgaan. U bent allen van harte uitgenodigd. En over voorgaan gesproken: hij zal ook in de toekomst geregeld in onze erediensten voorgaan. Kortom, niet uit het hart, maar ook niet het uit het oog.

Hartelijke groet namens de kerkenraad,

Constantijn Heemskerk.