Adventsviering: ER ZIJ LICHT

In een sfeervol versierde volle kerkzaal werden de aanwezigen op donderdag 7 december 2023 welkom geheten door onze kerkelijk werker Aline Oudwater.

Deze middag stond in het teken van advent, de tijd van 4 weken voorafgaande aan het kerstfeest.

Na het welkom en na de onderlinge gesprekken werd door Aline de betekenis en de bedoeling van advent toegelicht.

Gedurende de 4 adventsweken zijn we op weg naar  het kerstfeest waarin we de geboorte van Jezus vieren.

Deze tijd kan voor ieder verschillend zijn; bij de een overheerst blijdschap en/of dankbaarheid, een ander denkt terug aan droevige gebeurtenissen.

Maar voor een ieder geldt dat de komst van de Heere Jezus op aarde een wonder is en we mogen weten dat God op aarde is gekomen als Redder van ons mensen.

Na deze inleiding werden we door Anja van der Wel, die belast is met het ouderenpastoraat vanaf de leeftijd van 75 jaar, geïnformeerd over de werkwijze onder de ouderen in samenwerking met Jaap van Gils.

Gezien het aantal mensen die behoren tot deze groep ouderen wordt gevraagd  voor een verzoek of melding van informatie zelf het initiatief te nemen en dit te melden aan Anja of Jaap  en  via de ideeënbus in de kerk.

Hierna zingen we met  begeleiding van orgelspel door Bouwe Prins  het kerstlied Komt allen tezamen en gaat Aline ons voor in gebed.

Evenals tijdens de kerkdiensten in de adventsweken worden 4 adventskaarsen aangestoken en een gedicht voorgedragen door Marion Zwaan. Hierna zingen we een adventslied  met als afsluiting een bijbelgedeelte voorgelezen door Anneke van Duijn.

Op het scherm zien we een uitbeelding door een zandtovenaar voor iedere adventsweek die de betekenis van het Licht uitbeeld en wat dat voor ons in het dagelijks leven betekent.

Bij de 4e adventskaars en het vertoonde filmpje zien we de hogepriester Zacharias en wordt een deel van de lofzang het stralend licht uit de hemel dat zich over ons zal ontfermen en Jezus het ware Licht is.

Ter afsluiting luisteren we als bemoediging naar het lied:

Als alles duister is; ontsteek dan een lichtend vuur dat nooit meer dooft.

In de pauze is  er tijd voor onderlinge gesprekken en wordt een consumptie aangeboden.

Na de pauze is de microfoon voor Marijke Bor die namens de diaconie en de dames van het HVD-team afscheid nemen van Corrie Noort en Alexandra Grimbergen die beide om verschillende reden de HVD gaan verlaten.

Met veel inzet, enthousiasme en liefde hebben zij vele jaren dit werk gedaan.

De voorzitter bedankt beide dames voor hun inzet en de invulling van hun taken.

Als dank wordt een bloemstuk en een presentje overhandigd met een applaus van de aanwezigen.

Hierna wordt het kerstlicht aangestoken.

De meditatie door Aline met als titel “Dicht bij het Licht” begint als bij de eerste regels van het scheppingsverhaal met de woorden: ”Er zij Licht”.

Vele teksten en voorbeelden in de gehele Bijbel verwijzen naar het Licht zowel letterlijk als wel figuurlijk. In ons dagelijks leven is licht van levensbelang en kunnen we niet leven zonder (kunstmatig) licht.

Als we in ons leven het Goddelijk Licht  waarnemen en daaruit willen leven  kan dat tot troost en bemoediging zijn in de donkere dagen  van ons bestaan.

Jezus is het Licht in deze wereld  en mogen wij Zijn uitgestoken pakken en onze zorgen bij Hen brengen.

Hij heeft onze zorgen op Zich genomen aan het kruis op Golgotha en wij mogen zijn uitgestoken handen pakken en onze zorgen bij Hem brengen.

Aline roept ons op in de komende adventsweken een lichtje te zijn voor onze naaste. Dat kan eenvoudig door een kaartje te sturen, een groet , een kopje soep of een praatje. Het is zo eenvoudig maar betekent zo veel voor die ander.

Na zang via de beamer van het lied “Licht in de nacht” eindigt Aline met dankgebed  zingen we ter afsluiting “Ere zij God”.

De collecte was bestemd voor de  Stichting de Vrolijkheid.

Deze stichting organiseert activiteiten voor kinderen die in het A.Z.C. wonen.

Voldaan, bemoedigd en met een presentje gaan we huiswaarts met heel veel dank aan de diaconie en het HVD-team  voor de organisatie en zinvolle invulling van deze adventsmiddag.

Wim van de Velde