50 jaar ‘Actie Kerkbalans’

Al 50 jaar doet de kerk in januari een beroep op haar leden om een financiële bijdrage te leveren aan de eigen plaatselijke kerk. De kerk krijgt geen subsidie. Dus voor het onderhoud, de koffie, licht en verwarming, de salarissen en missionaire en maatschappelijke projecten, etc. is geld nodig.

De actie Kerkbalans is nodig om alles wat wij zinvol, waardevol en opbouwend vinden als Hervormde Gemeente ook financieel mogelijk te maken.

Pastoraal team
In het afgelopen jaar hebben we een nieuwe solvabiliteitsverklaring mogen ontvangen. Dat is de verklaring van de PKN die nodig is om een predikant te beroepen. De basis daarvoor is de robuuste meerjarenbegroting die door het College van Kerkrentmeesters is opgesteld. We zijn heel blij dat we dit jaar Kerkelijk Werker Aline Oudwater-Vis, jongerenwerker Kees Guijt en Dominee Gert Binnendijk als ‘deeltijd-dominee’, in dienst hebben mogen nemen. Op deze manier kunnen we blijven investeren in de opbouw van onze gemeente.

Ons kerkgebouw
Ook als we kijken naar ons kerkgebouw is er afgelopen jaar goed geïnvesteerd. Om te beginnen zijn vier glas-in-loodramen aan de noordkant vervangen. Mede dankzij de geweldige opbrengst van verschillende acties en de speciaal voor dit doel gegeven donaties. De geluidsinstallatie in de kerk (ringleiding) is vernieuwd en in de hal bij de keuken en in het voorportaal van de kerk is airconditioning geplaatst om deze ruimtes te verwarmen. De elektriciteit die hiervoor nodig is, wordt opgewekt met de zonnepanelen die afgelopen najaar zijn geplaatst. Ook dat is mede door u allen mogelijk gemaakt door de obligaties die in grote hoeveelheden zijn gekocht.

Dit jaar is het jeugdhonk onder de kerk helemaal opgeknapt en opnieuw ingericht. Dit kon eindelijk goed worden aangepakt, omdat de problemen met vocht in de kelderruimtes zijn opgelost. Ook is een aantal lekkages verholpen en zijn er diverse kleine onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Vaak uitgevoerd door één van de kerkrentmeesters met hulp van vrijwilligers. Wij zijn hen – ook namens u allen – heel dankbaar voor hun vrijwillige inzet.

Gemeente zijn
We hebben ook kunnen bijdragen aan het maandelijks koffiedrinken na de dienst en diverse gemeente-avonden. Ook die manier van investeren in het samen gemeente zijn, willen we graag verder uitbouwen het komende jaar.

Vele handen maken licht werk; Vele dubbeltjes maken een fortuin
Daarom vragen wij u als het enigszins mogelijk is, of u uw bijdrage in elk geval op het niveau van 2023 wil houden. En het zou geweldig zijn als u een verhoging van bijvoorbeeld €10,= per maand zou kunnen bekostigen. Zeker in de financieel lastige tijden waarin we leven met hoge kosten voor het dagelijks levensonderhoud, vragen we dit met enige schroom.

Schenkingsovereenkomst?
Het kan ook aantrekkelijk zijn om schriftelijk een meerjarige gift overeen te komen. In dat geval betaalt de belastingdienst een stukje van uw gift terug. Als u daarover meer wilt weten, kunt in u informatie inwinnen elke maandagavond  tussen 19:00 en 20:00 uur in de kerkrentmeesters-kamer bij Aad Gravekamp, onze kerkelijk ontvanger.