God gaat door!

Deze keer richten wij de schijnwerpers op onze jongerenwerker Kees Guijt. Kees werkt nu 1 jaar voor één dag per week bij de hervormde gemeente en zijn contract is inmiddels met 2 jaar verlengd. In het volgende Kerkewerk gaat Kees iets schrijven over zijn ervaringen in Valkenburg en zijn plannen met het jongerenwerk in de komende 2 jaar.

Kees is geboren en opgegroeid in een gezin waar kerk en kerkgang er echt bij hoorde. Thuis werd openlijk over het geloof gesproken, wat hij als zeer vruchtbaar heeft ervaren. Hij is overtuigd van het geloof waarin hij is opgevoed. Zoals iedereen wel eens twijfels heeft, lagen zijn twijfels niet bij het bestaan van God, maar wel over de vraag hoe God zich verhoudt tot de mensen. Kees heeft inmiddels ondervonden dat God een heel persoonlijke relatie met je wil hebben.

Kees volgt nu de HBO-opleiding Theologie in Ede in deeltijd. Naast zijn baan als jongerenwerker in Valkenburg, geeft hij bijbelstudie aan een groep jongeren in Katwijk.

De HBO-opleiding theologie maakt het binnen de PKN mogelijk om predikant te worden. Deze opleiding is vooral een beroepsopleiding, heel praktisch gericht op een doel. De academische opleiding theologie is meer verdiepend en bedoeld voor degenen die zich meer willen verdiepen, o.a. in de oude talen en de betekenis daarvan voor de Bijbel.

Hoewel hij eerst de studie bedrijfskunde heeft afgerond en een baan heeft gehad in het bankwezen, is voor hem duidelijk geworden dat daar zijn toekomst niet ligt. Voor Kees werd duidelijk dat God andere plannen met hem had. De zakelijkheid van het bankwezen gaf geen voldoening en Kees  maakte de switch gericht op een mensgerichte baan waar hij kan werken aan de opbouw van de gemeente van Christus. Zijn  studie theologie zal hij over ca. 2 jaar afronden. Zijn plannen daarna houdt hij nog open. Hij sluit zeker niet uit dat – gezien de schaarste aan predikanten  – daar zijn roeping zal liggen.

Kees is inmiddels getrouwd met Emy. Hij heeft Emy leren kennen gedurende één van zijn stages die hij voor zijn studie heeft gedaan. Zo zien we dat zijn studie nu al heel iets heel moois heeft gebracht.

Over Valkenburg gesproken, zal ik me hier even beperken tot wat indrukken van Kees. Kees zelf zal in het volgende Kerkewerk hierover uitgebreid schrijven. Valkenburg omschrijft hij als een gunnende gemeente. Een gemeente die enerzijds heel divers is en waar de  mensen open staan voor het oprechte geloof en de geloofsbelijdenis, de één wat aan de rechterkant en de ander die wat vrijer denkt over het geloof en de wijze van invulling en beleving daarvan. Het mooie is dat deze verscheidenheid, geen verdeeldheid is. We komen als gemeente elke zondag bij elkaar om de eenheid in Jezus Christus te vieren en daarin vinden we elkaar.

Het is in Valkenburg fijn werken met zoveel enthousiaste mentoren en zoveel mensen die zich met elkaar enthousiast inzetten voor de gemeente . In het volgende Kerkewerk schrijft Kees over zijn ervaringen in Valkenburg en wat hij de komende 2 jaar van plan is.

Ik mag zeggen dat het een genoegen was om met Kees dit gesprek te hebben. We mogen ernaar uitzien hoe Kees de komende 2 jaar met ons gaat bouwen aan de gemeente van Jezus Christus.

Hans van der Does

Kees  Guijt