Update werkzaamheden in en aan het kerkgebouw

Glas-in-Lood ramen.

Zoals jullie  kunnen zien, zitten de 4 ramen aan de noordzijde er inmiddels in. Aan de binnenzijde hebben we gelijk het schilderwerk aangepakt. Er stond reeds een steiger, dan ga je gewoon door.

“Gewoon door” is eigenlijk een beetje kort door de bocht. Nadat de oude ruiten verwijderd en weg gebracht waren, moesten er nieuwe sponningen komen. Na heel veel meten en mallen maken voor de bovenste ramen, ben je er nog lang niet. Op een afstand lijken de ramen strak en hetzelfde. Maar de raamstellen zijn net na de oorlog gemaakt en toch niet 100 procent maatvast. Van boven af gezien zit er nog wel eens slag in. Elke lat moest wel een keer door de zaagbank. Maar zoals jullie zien ziet het er schitterend uit. Alleen aan de buitenzijde moet het nog afgewerkt worden. Omdat het een monument is mogen er geen latten geplaatst worden, maar een stopverf vervanger. Maar ook dat is extra werk. Maar ook aan de buitenzijde zijn alle oude verflagen verwijderd, en daarna eventueel gerepareerd. Er mankeerde toch wel het e.e.a. aan. Het geheel staat nu in de grondlak. Zodra het weer het  toelaat kan het verder afgemaakt worden.

In februari kan weer verder gegaan worden aan de zuidkant. De glazenier heeft laten weten dat hij dan weer twee ramen kan hebben. Als Kerk hebben we bij gemeente weer subsidie aangevraagd,

zoals dat ook bij de noordkant gebeurd is. We wachten in spanning af.

Het is echt een meerjarenplan, maar dat was ook al bekend. Maar dan kunnen ook weer ook weer jaren vooruit.

Zonnepanelen.

Sinds half oktober zijn de daken van de zalen voorzien van 46 zonnepanelen. Voor de liefhebber.

Ze zijn 420 WP per stuk. Met deze panelen kunnen we 17.900 kWh per jaar opwekken.

Aangezien we als Kerk 12.000 kWh gebruiken per jaar, blijft er genoeg energie over om terug te leveren. Maar aangezien ze de salderingsregeling willen af bouwen, is het aan te raden zoveel mogelijk zelf te gebruiken. In de toekomst zeker. Daar we nu al de grote zaal via de airco’s verwarmen,

scheelt dit zeker. Het gaat veel sneller, dan dat er gestookt moet worden met de ketel.

Vooruit lopend hierop worden er twee airco warmte units in de grote en kleine hal geïnstalleerd.

Deze kunnen dan alvast de ruimtes (voor) verwarmen zodat er eigenlijk minder met de ketels gestookt behoeft worden. Zeker voor de kleine hal achter zal dit een grote verbetering zijn. Omdat deze eigenlijk nooit enigszins warm te krijgen is.

Wat de actie obligaties zonnepanelen betreft loopt de teller aardig door. Bij schrijven is reeds 60% verkocht van de 1.000 panelen. Er kan nog gekocht worden á 25 euro per stuk. Mooi om weg te geven, en met nog eens 3% rente per jaar. En zeker goed ook voor het milieu.

Jeugdhonk,

Afgelopen maanden is er ook veel werk verzet in de kelder. Daar was het jeugdhonk toe aan een renovatie. Het zag er niet uit, leek wel een bunker. Hier werd de jeugd niet vrolijk van, maar wij ook niet. Het grootste probleem was het vocht dat geregeld naar binnen kwam. Om daar van af te komen heeft een bedrijf dit door middel van gel injecties, in tientallen geboorde gaten een halt toe weten te roepen. Het heeft echt geholpen, Na een droogtijd van een jaar, zijn de muren geschrapt, gerepareerd en van een speciale muurverf voorzien. In mooie tinten uitgevoerd. Het oude brand gevaarlijke plafond is verwijderd. Nieuwe kabels bij gelegd. Daarna een prachtig systeem plafond erin, met led verlichting die zowat alle kleuren bevat, maar ook gewoon wit. Op de kopzijde zijn prachtige banken gemaakt, ook weer in mooie bijpassende kleuren. Moet niet gekker worden. Er is ook een heuse bar gemaakt. Deze zit nog in de afbouw fase. De ramen zijn we ook niet vergeten, daar zijn eerst alle scharnieren vervangen door rvs exemplaren. De meeste konden niet meer open. Alles ook opnieuw geschilderd. Tot slot komt hier nog prachtige raam decoratie te hangen. We hopen alles voor de Kerst gereed te hebben, of in de eerste weken van het nieuwe jaar.

Tot slot willen we iedereen bedanken die of door een schenking, of door zijn vrije tijd ter beschikking te stellen, hieraan mee geholpen heeft. Het is grandioos.

Als het helemaal af is gaan we  deze mensen uitnodigen, om een toost uit te brengen op dit prachtige jeugdhonk.

Met de hartelijke groeten,

Kerkrentmeesters.