Meditatie

Is er misschien een dokter in de zaal?

Het is u wellicht wel eens overkomen, u zat in een openbare ruimte en iemand viel flauw. Al snel komen mensen in actie om te kijken of ze iets kunnen doen. Soms duurt de flauwte kort en komt iemand weer bij. Misschien te warm binnen, te weinig gedronken of…. In ieder geval is het probleem snel opgelost.

Helaas gaat het niet altijd zo, als er het naar uit ziet dat het ernstig is, wordt al snel 112 gebeld en gevraagd of er ter plekke toevallig een arts is die kan helpen. We beseffen dan dat we in wijsheid en handelingsbekwaamheid om deze situatie tot een goed einde te brengen tekort schieten. We hebben iemand van buitenaf nodig, die deze kwalificatie wel heeft.

Ik noem dit voorbeeld om te kijken naar de omstandigheid van ons als gelovigen en de kerk in deze tijd. Er heeft een ontwikkeling plaats gevonden, waarin we een beeld van God en de Here Jezus hebben gemaakt die misschien niet meer helemaal overeenkomt met de Christus die ons vanuit de Bijbel is bekend gemaakt.

Luister maar eens als iemand, die naar de kerk gaat, een fout maakt. Je hoort maar al te vaak: “En dat zit zondags in de kerk…..dan verwacht je zoiets toch niet?”

Daarbij leven we in een maatschappij waar zelfredzaamheid hoog in het vaandel staat. Het is lastig om te erkennen dat je zelf iets niet kunt. Veel mensen kunnen dat al helemaal niet meer. Koste wat kost willen ze verhullen dat het niet helemaal of helemaal niet lukt. Met als gevolg dat ze steeds verder in de problemen komen en een eenzaam bestaan leiden.

God en de Bijbel geven ons richting in ons leven, we kunnen leren hoe we moeten leven en ons uiterste best doen om hier aan te voldoen. Dan worden we gelukkig……

En hoe vaak hoor je niet als iemand gestorven is: Het was een goed mens, hij/zij heeft goed geleefd. Het plekje in de hemel is verzekerd.

Hoe anders lezen we in de Bijbel. Jezus zegt in Marcus 2:”Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel; Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.”

Hij zegt dit nadat hij een man heeft genezen die lam was en door zijn vrienden bij Hem gebracht was. De schriftgeleerden waren ontzet, omdat de Here Jezus in eerste instantie tegen de man gezegd had dat zijn zonden waren vergeven. Dat kon toch God alleen?

Op de weg naar Pasen worden we geconfronteerd met deze vraag: Vind ik mezelf gezond, zelfredzaam, ook als het gaat om mijn relatie met de Schepper? Waarom kwam Jezus ten diepste op aarde? Heb ik Hem nodig?

In de uitvoering van the Passion wordt deze vraag niet duidelijk beantwoord…het einde staat open. Zo ook in de film Jesus Christ Superstar.

Hoe mooi is het dat in de eeuwen voor ons er gelovigen waren die ontdekten dat wij allen ziek zijn en genezing nodig hebben. Ze hebben geprobeerd dit onder woorden te brengen in b.v. de geloofsbelijdenis. Iedere zondagavond kunnen we die weer beluisteren en dankzij internet kunnen we deze op ieder moment opzoeken.

De Bijbel zegt ons dat we geestelijk ziek zijn en een dokter nodig hebben. Is er een dokter in de zaal? Jazeker…..meer dan dat! We hebben een Heelmeester die onze diepste gebrokenheid kan helen. Daarvoor heeft Hij een enorme prijs betaald! Hij deed het uit liefde voor u. jou en mij. Kunt u die liefde weestaan?

Marijke Bor