Bericht van de Kerkenraad

Beste zusters en broeders,

U heeft het nieuws waarschijnlijk al mee gekregen via de afkondigingen voorafgaand aan de erediensten op 19 november jl. of via onze kerk-app Compass. Ds De Groot heeft besloten dat hij moet bedanken voor het beroep dat wij op hem gedaan om predikant van onze gemeente te worden. Het was voor hem en zijn echtgenote een intensieve periode vol afwegingen, overwegingen en gedachten. Hij had ook een beroep ontvangen uit de gemeenten Hattem en Scherpenzeel en zijn huidige gemeente Katwijk aan den Rijn zou hem liever ook behouden. Wat voor Ds De Groot de doorslag gaf was of dit het juiste moment was, of er de juiste nood was en of hij de juiste persoon was voor de roeping die hij vanuit de verschillende gemeenten had ontvangen.

Ds De Groot kwam tot de conclusie dat dit voor hem het juiste moment was voor een roeping naar een andere gemeente. Bij de vraag of hij de juiste persoon is en de nood in de gemeente bij hem past, kwam hij tot de conclusie dat in onze gemeente sprake is van een zichtbare nood. Ds De Groot kwam echter ook tot de conclusie dat hij niet de juiste persoon is voor onze gemeente. Hij ervaarde in onze gemeente niet echt een nieuwe roeping ten opzichte van zijn gemeente in Katwijk en dat zou het in zijn beleving lastig maken om los te komen van zijn huidige gemeente. In Hattem herkende hij zich in de profielschets, waarbij ze zochten naar een verbindend toegankelijk persoon die ook in de verkondiging en toerusting de diepte met de gemeente in zou willen gaan. Daarin proefde ds De Groot het duidelijkst de roeping van God en dat heeft hem doen besluiten om het beroep van deze gemeente aan te nemen.

Ds De Groot heeft onze gemeente bedankt voor het open zorgvuldige proces dat hij mocht ervaren en vooral ook voor de ontspannen gemeente-avond. Wij vinden het jammer, omdat wij denken dat hij goed zou passen in onze gemeente. Tegelijkertijd respecteren wij vanzelfsprekend zijn besluit vanuit ons geloof dat God een plan heeft met enerzijds hem en zijn gezin en anderzijds met onze gemeente.

De beroepingscommissie gaat verder met haar werkzaamheden en wij zijn benieuwd waar God ons naar toe zal leiden.

En in het hier en nu realiseren we ons opnieuw dat wij gezegend zijn met het feit dat wij wekelijks een beroep mogen doen op Gert, Aline en Kees. Zij helpen ons in deze periode met het crisispastoraat, de opbouw in onze gemeente en het jeugd- en jongerenwerk. We zijn dankbaar voor alles wat zij in onze gemeente mogen doen samen met alle leden van onze gemeente die actief zijn in het kerkewerk. En om een voorbeeld eruit te lichten: Gert mocht afgelopen zondagochtend ons voorgaan in de dienst waarin we stil stonden bij onze gemeenteleden die het afgelopen kerkelijk jaar zijn overleden. Het was een bijzondere dienst, waarin we mochten horen en zingen van Gods liefde en trouw, waarin we stil stonden bij de troost en hoop van het verlossende werk van Jezus.

Hartelijke groet namens de kerkenraad,

Constantijn Heemskerk.