Van de kerkenraad – uit Kerkewerk nr 5 van 3 maart 2022

In de ochtenddienst van 20 februari mochten we Heleen Barnhoorn-Haasnoot, Evelien Nieuwpoort-van Duijvenboden en Ria van der Riet-Remmelzwaal bevestigen in het ambt van diaken, Hans van Duijn en Jack Haasnoot in het ambt van ouderling-kerkrentmeesters en Martin van Delft in het ambt van ouderling. We zijn blij dat zij bereid zijn om op deze manier een bijdrage te leveren aan het werk in onze gemeente. Dat geldt ook voor Floor van Duijn, Maarten van der Meij en Anja van der Wel-van der Nagel die opnieuw zijn bevestigd in hun ambt. We zijn ook blij dat Jaap van Gils heeft besloten om zijn werk voor te zetten als pastoraal medewerker.

In de ochtenddienst van 20 februari heb ik onze oud-ambtsdragers toegesproken. Ik gebruikte hierbij een estafettewedstrijd als vergelijking, geïnspireerd door de wijze waarop Paulus een aantal keren een wedstrijd gebruikt als vergelijking met het geloofsleven. Ik heb hierbij ook stilgestaan bij de inzet van Jaap van Gils en Hans van der Does die vorig jaar noodgedwongen moesten stoppen. Verder heb ik ook Caspert van der Wel en Henk van der Nagel bedankt. Zij hebben zich allebei jarenlang ingezet voor onze gemeente; Caspert als preekvoorziener en Henk als bezoekbroeder. Caspert had het stokje al eerder overdragen aan Jan van der Boon, maar we hadden als gemeente nog geen moment benut om hem hiervoor te bedanken.

Na afloop van de dienst begreep ik uit reacties dat men het jammer vond dat ik de oud-ambtsdragers niet persoonlijk had bedankt. Ik heb dit daarom alsnog gedaan in de ochtenddienst van 27 februari. Een dankwoord is zeker op zijn plaats. We hebben als kerkenraad een zware periode achter de rug. Daar spelen verschillende factoren een rol en een daarvan is dat corona de onderlinge samenwerking heeft bemoeilijkt. In de beginperiode kon de kerkenraad niet bij elkaar komen en heeft het moderamen bestaande uit Jaap van Gils, Hans van der Does, Jaap van der Meij en Martijn van der Horst veel werk moeten verzetten. Dat is ook de periode waarin de online diensten zijn opgezet. We mogen hen daarvoor zeer dankbaar zijn.

Vorig jaar hebben we als kerkenraad weer geprobeerd de draad op te pakken en hebben we veel zaken in gang gezet, zoals het beroepingswerk, het werven van een kerkelijk werker, de actie om onze financiën te verbeteren, vernieuwing van onze plaatselijke regeling en het opstarten van een traject gericht op gemeente opbouw. Het was een intensieve periode, waarin we ook zijn geconfronteerd met het terugtreden van Jaap van Gils en Hans van der Does en waarin we hebben ondervonden dat de samenwerking binnen de kerkenraad niet altijd even soepel liep ondanks onze goede bedoelingen. Desondanks hebben we niet opgegeven en hebben we als kerkenraad veel werk mogen verzetten. Dat verdient een groot dankwoord aan degenen die nu het stokje hebben overgedragen: Martijn van der Horst, Geralda van der Nagel-Lindhout, Ada Schuitemaker-Kloos, Martin Binnendijk, Piet Franke, Jaap van der Meij, Piet Postmus, Eddy Vink, Jaap van Gils, Jan Noort, Hans van der Does en Nico van der Nagel. En dit vraagt natuurlijk ook om dank aan onze God die ons hierin heeft geleid.

Tot slot, onze oud-ambtsdragers hebben nu hun stokje overgedragen. Hun geheimhoudingsbelofte, die zij hebben gedaan bij de bevestiging in het ambt, zal blijven gelden. Hun ambtswerk komt nu wel ten einde. We weten uit ervaring dat dit niet altijd gemakkelijk is. Als ambtsdrager ben je actief in de gemeente, je bent bij veel zaken betrokken en je hebt veel contact met medegemeenteleden. Als je dan stopt, dan kan je het gevoel krijgen dat je in een zwart gat terechtkomt. Het kan stil worden om je heen. Het is aan ons als gemeente om onze oud-ambtsdragers te helpen als ze hiermee geconfronteerd worden. Bijvoorbeeld door hen een kaartje te sturen, bij hen op de koffie of thee te gaan, of gewoon even een praatje te maken als u hen tegenkomt.

Een hartelijke groet namens de kerkenraad,

Constantijn Heemskerk.