Van de kerkenraad – uit Kerkewerk van 17 februari 2022

De eerste maand ligt inmiddels weer achter ons in dit nieuwe jaar. Tijdens onze vergadering van januari hebben wij Gesina Joziasse – van der Plas en Ester Jansen van Rosendaal – Naves mogen verwelkomen als de nieuwe jeugdouderlingen van onze gemeente. We zijn heel blij dat zij deze belangrijke taak op zich willen nemen, ondanks hun drukke privéleven. En we mogen ons daarbij aan herinneren dat wij als kerkenraad en gemeente hen mogen steunen bij hun werk. Het is immers onze gezamenlijke verantwoordelijkheid als gemeente om onze jeugd te helpen bij hun geloofsontwikkeling. Met elkaar zijn we een geloofsgemeenschap en mogen we naar elkaar omkijken en helpen.

In de dienst van 20 februari mogen we Deo volente een aantal leden van onze gemeente bevestigen in het ambt van ouderling, ouderling-kerkrentmeester en diaken. Net als bij Gesina en Ester zijn we ontzettend blij en dankbaar dat zij op deze manier een bijdrage willen leveren aan het werk binnen onze gemeente. We hebben de afgelopen maanden gemerkt dat het ontzettend lastig is om gemeenteleden te vinden die bereid zijn om binnen onze gemeente een ambt te vervullen. We hebben tot nu toe 58 afmeldingen van gemeenteleden ontvangen. Dat aantal moet ons aan het denken zetten. Er kunnen veel goede redenen zijn om geen ambtsdrager te worden, maar het grote aantal afmeldingen roept ook de vraag op of we ook redenen hebben om het ambt wel te aanvaarden. Horen we anno 2022, zoals dominee De Groot in een dienst van januari dit mooi verwoordde, nog de roepstem vanuit de gemeente en van God? We hebben als gemeente echt een probleem als er geen gemeenteleden meer bereid zijn om met elkaar het bestuur van onze gemeente te vormen.

Tegelijkertijd zijn er ook veel ontwikkelingen waar we als gemeente dankbaar voor mogen zijn. We denken dan bijvoorbeeld aan de opbrengst van Actie Kerkbalans. Die was een stuk hoger dan afgelopen jaar en is voor een aanzienlijk deel te danken aan leden in onze gemeente die met behulp van een overeenkomst periodieke gift hun jaarlijkse bijdrage hebben verhoogd. Verder mogen we ook dankbaar zijn voor het initiatief dat leden van onze gemeente hebben genomen om ouders te helpen bij de geloofsopvoeding van hun kinderen. Zij vormen de werkgroep ‘Ouders in geloof’ en hebben de kerkenraad in de vergadering van januari bijgepraat over hun plan van aanpak voor de komende periode. We hopen dat zij daarmee veel succes mogen hebben.

In de vergadering van januari hebben we ook een update gekregen over Follow Me. De mentoren en de jeugd hebben de afgelopen maanden een nieuwe methode, ‘Leer en leef’ van het HGJB, geprobeerd en dat beviel goed. Zij gaan daarom door met deze methode. Verder hebben we in de vergadering van januari onze nieuwe plaatselijke regeling vastgesteld. Deze regeling bevat spelregels voor het reilen en zeilen binnen onze gemeente en is gebaseerd op de kerkorde van de PKN. Onze vorige regeling dateerde van 2012 en is in het najaar geactualiseerd. De vernieuwde versie hebben wij ter consultatie op onze website gezet en aangekondigd in het kerkewerk en via de mededelingen voorafgaand aan de eredienst. We kregen geen vragen en/of opmerkingen over deze vernieuwde regeling en hebben die daarom in de vergadering van januari definitief vastgesteld. De definitieve versie kunt u vinden op de website van onze gemeente.

Tot slot hebben we in de vergadering van januari het plan van aanpak van onze kerkelijk werker Rick van Elk besproken en vastgesteld. Dit plan heeft als doel om als gemeente te komen tot nieuw beleid. Dat klinkt vaag, maar het moet concreet antwoord geven op vragen als: Waarom doen we als gemeente wat we doen? Wat is de essentie van ons gemeente-zijn? En met welke speerpunten moeten we als gemeente de komende vier jaar aan de slag? Een kleine werkgroep doet hiervoor voorbereidingen, organisatie, communicatie en schrijfwerk, samen met onze kerkelijk werker Rick van Elk. Wilt u hieraan bijdragen, meldt u dan bij Rick. U kunt hem bellen (06-40 09 62 22) of mailen (fjmvanelk@gmail.com). Het kost maximaal een paar uur per week van uw tijd en het project zal naar verwachting in september zijn afgerond.

Met een hartelijke groet namens de kerkenraad,

Constantijn Heemskerk.