Restauratie glas in lood ramen

Er staat al weer een aantal weken een steiger in de kerk. Misschien toch goed om even uit te leggen waarom deze daar blijft staan. Intussen vertel ik ook even hoe het staat met de restauratie.
Vorig jaar is Hans van Duijn samen met Nico van der Nagel gestart met de werkzaamheden aan de restauratie. De oude glas-in-lood-ramen worden uit de sponning gehaald en naar een restaurateur gebracht. Daarna worden de ramen in dubbel glas gezet en terug gezet in de houten sponningen. Ze kunnen dan weer vele jaren mee en zorgen voor een goede isolatie. Intussen worden de houten ramen gecontroleerd en zo nodig gerepareerd. Dat is heel in het kort wat er gebeurt, maar er komt veel bij kijken.
Aan de kant van de Broekweg zijn de ramen al gedaan, behalve het herdenkingsraam. Nu zijn Hans en Nico bezig om aan de andere kant de ramen te doen. Ze zijn nu met vier ramen tegelijk bezig omdat er door allerlei omstandigheden wat vaart achter wordt gezet. Zo gaat de leverancier van de geïsoleerde ramen er op 1 mei mee stoppen. De kans dat het daardoor duurder gaat worden is groot.
Omdat er aan vier ramen tegelijk wordt gewerkt, blijft de steiger aan de binnenkant staan en zal op werkdagen van raam naar raam verplaatst worden, naar gelang dat nodig is. Op zondag staat de steiger weer achter in de kerk om zitplaatsen vrij te maken.

De bedoeling is dat dit jaar alle gewone ramen gereed komen. De herdenkingsramen vergen wat meer aandacht en zullen volgend jaar gedaan worden. We hopen daarvoor nog subsidie binnen te halen.

Hans van der Does